آرتیان

لوگو آرتیان

تفاوت مودم و اکسس پوینت

دستگاه های اینترنتی گاهی اوقات ممکن است کمی گیج کننده شوند. روترها، مودم ها، اکسس پوینت ها – آیا واقعاً متفاوت هستند؟ چگونه با هم کار می کنند؟ آیا من به همه آنها در شبکه خود نیاز دارم؟ نگران نباشید – ما اینجا هستیم تا تفاوت بین اینها را بیان کنیم اینکه تفاوت مودم و اکسس پوینت چیست ؟ تفاوت مودم، اکسس پوینت و روتر چیست. با ما همراه باشید.

تفاوت مودم و اکسس پوینت

ISP

هر کسی می تواند انتظار داشته باشد که به سادگی یک سیم اترنت را به سوکت تلفن وصل کرده و به اینترنت متصل شود. قرار نیست اینطور باشد. ابتدا باید یک اشتراک از یک ISP – یا یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی خریداری کنید. برای ارائه آن، آنها عمدتاً از خطوط تلفن (بله، دسترسی به اینترنت از طریق خطوط تلفن انجام می شود) یا اتصال خود مانند فیبرهای نوری استفاده می کنند.

با این حال، شما نمی توانید به سادگی یک کابل را وصل کنید و آن را به رایانه شخصی خود بکشید – این کار را انجام نمی دهد. شما به دستگاهی نیاز دارید که بتواند داده هایی را که از ISP اجرا می شود، رمزگذاری و رمزگشایی کند – در غیر این صورت، چگونه می توانند بفهمند که آیا شخصی واقعاً از این سرویس استفاده می کند و هزینه آن را پرداخت می کند؟ اینجاس که مودم روی کار می آید

مودم ها

مودم‌ها دقیقاً همین هستند: دستگاه‌هایی که معمولاً مستقیماً توسط ISP شما ارائه می‌شوند (معمولاً به صورت رایگان یا با اجاره ای که در هزینه خدمات شما گنجانده شده است) و به شما امکان می‌دهند برای دسترسی به اینترنت به آنها متصل شوید.

از نظر فنی، خود یک مودم برای اتصال کل شبکه خانگی شما کافی نیست، حتی اگر آنها اغلب دارای پورت های اترنت هستند که می توانید از طریق کابل به آنها متصل شوید. 99 درصد مواقع شما قرار است بیش از یک دستگاه را به اینترنت وصل کنید – تلفن هوشمند، لپ تاپ، رایانه شخصی، تلویزیون… این لیست همچنان ادامه دارد. ترافیک این وسایل باید به نحوی جدا و هدایت شود. اینجاست که روترها وارد عمل می شوند.

روترها

اشتباه نکنید – اغلب در این مرحله شما آماده دسترسی به اینترنت خواهید بود، زیرا مودم های ISP معمولاً یک روتر اصلی داخلی دارند (اگرچه کیفیت آنها حداقل مشکوک است). راه حل بهتر این است که یک روتر مجزا و مناسب بخرید و آن را با کابل به مودم خود متصل کنید. از آنجایی که روترها می توانند سیمی، بی سیم یا هر دو باشند، باید مطمئن شوید که روترهایی که خریداری می کنید مطابق با نیازهای شما باشد – در غیر این صورت ممکن است با برخی از دستگاه های خود به مشکل برخورد کنید. برای مثال نمی توان به همه روترها از طریق WiFi دسترسی داشت.

هنگامی که یک روتر راه اندازی کردید، می توانید دستگاه های شخصی خود را به آن متصل کنید. آنها سیگنال هایی را ارسال و دریافت خواهند کرد که از طریق آن هدایت می شوند (یا، خوب، مسیریابی می شوند). اکنون شما واقعاً آماده و آماده هستید.

آیا مهم است که چه روتری بخرم؟ چه تاثیری دارند؟

روترها قطعات بسیار مهم زیرساخت هستند. می‌توانیم تا آنجا پیش برویم که بگوییم آنها مهم‌ترین تجهیزات در این فهرست هستند. روتر شما تعیین می کند که با چه سرعتی می توانید از اینترنت استفاده کنید (اگرچه سرعتی که در واقع دریافت خواهید کرد بستگی به معامله شما با ISP دارد) – اگر حداکثر ظرفیت آن 300 مگابیت بر ثانیه باشد، حتی اگر برنامه شما 500 مگابیت بر ثانیه باشد، شما این کار را انجام خواهید داد. فقط تا 300 مگابیت بر ثانیه دریافت کنید.

روترها همچنین می توانند به روش های مختلفی پیکربندی شوند. هرچه دستگاه پیشرفته تر باشد، احتمالاً گزینه های بیشتری خواهد داشت. روترهای اصلی شامل ISP حتی ممکن است امکان محدود کردن سرعت اینترنت در دستگاه های خانگی خاص را نداشته باشند.

وای فای چطور؟

اگر روتر شما قابلیت‌های بی‌سیم دارد، چند فاکتور دیگر مانند تعداد اتصالات بی‌سیم قبل از ناپایدار شدن یا به سادگی محدوده وای‌فای شما وارد عمل می‌شوند.

اگر خانه، فضای اداری یا کافه کوچکتری دارید، ممکن است به دستگاه دیگری نیاز نداشته باشید. با این حال، مکان‌های بزرگ‌تر مانند هتل‌ها، خانه‌های بزرگ یا مراکز خرید تقریباً مطمئناً از شما می‌خواهند که دامنه WiFi خود را افزایش دهید. اکسس پوینت (یا به سادگی AP) برای این کار هستند.

اکسس پوینت

نقاط دسترسی معمولاً به روترها متصل می شوند، اما ممکن است به مودم نیز متصل شوند (اگرچه توصیه می شود هر دستگاهی را به اولی متصل کنید). این سیگنال WiFi را تولید می کند که می توانید به آن متصل شوید، سپس از طریق روتر و مودم شما اجرا می شود تا در نهایت به اینترنت برسد.

در حالی که روترهای خاصی می توانند پس از تغییراتی در تنظیمات خود به عنوان AP عمل کنند، یک AP هرگز و هرگز نباید سعی کند یک روتر یا مودم را جایگزین کند.

بیشتر بخوانید : اکسس پوینت چیست؟

آیا دستگاه های همه کاره وجود دارد؟

بله، اما استفاده از آنها توصیه نمی شود، مگر اینکه به هیچ چیز جز اکثر توابع اولیه نیاز نداشته باشید.

بسیاری از ISP ها یک راه حل همه کاره در اختیار شما قرار می دهند: مودم با روتر داخلی و قابلیت WiFi. از آنجایی که بسیاری از کارها را به طور همزمان انجام می دهد، به ندرت هر یک از آنها را به خوبی انجام می دهد.

آنها نه تنها نسبت به راه‌حل‌های معمولی «روتر بی‌سیم مودم» یا «اکسس پوینت بی‌سیم مودم-روتر» کمتر قابل تنظیم هستند و کاربرد کمتری دارند، بلکه قرار دادن آنها در محل شما نیز دشوارتر است. اگر می خواهید سیگنال به همه جا برسد، به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که آن را به سوکت تلفن در جایی در گوشه اتاق خود وصل کنید، که بدترین مکان برای تنظیم آن است.

همیشه بهتر است تعیین کنید به چه دستگاه هایی نیاز دارید، و سپس یکی را خریداری کنید و همه چیز را همانطور که باید وصل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *