آرتیان

لوگو آرتیان

تفاوت بین اکسس پوینت و روتر چیست

پیشرفت سریع و باورنکردنی فناوری‌های رایانه‌ای، دستگاه‌ها، لوازم خانگی و ابزارهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است. در واقع، انواع و اقسام مختلف تجهیزات کامپیوتری وجود دارد که می تواند برای مصرف کنندگان معمولی بسیار آسان باشد که با ظرافت های هر دستگاه یا گجت گیج شوند. یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می شود این است که تفاوت بین اکسس پوینت و روتر چیست. تفاوت های اساسی بین این دو دستگاه بسیار ساده است، اما تفاوت های جزئی و در عین حال مهم دیگری نیز وجود دارد.

روتر بی سیم چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که می تواند داده ها را به صورت سیمی یا بی سیم انتقال دهد. به عنوان یک دستگاه هوشمند، روتر قادر است ترافیک ورودی و خروجی را در شبکه به روشی کارآمد هدایت کند. به طور سنتی، یک روتر از طریق کابل های اترنت برای شبکه های سیمی به سایر دستگاه های LAN (شبکه محلی) متصل می شد. با گذشت زمان، روترهای بی سیم، که نصب کاربر پسند بدون کابل کشی را فراهم می کنند، به طور فزاینده ای برای بسیاری از خانه ها و دفاتر کوچک استفاده شدند.

روتر بی سیم به دستگاه شبکه ای اطلاق می شود که عملکردهای یک روتر را با اتصال دستگاه های دارای WiFi مانند لپ تاپ، تلفن های هوشمند، تبلت و مواردی از این قبیل به صورت بی سیم انجام می دهد. برای روترهای سازمانی، آنها از خدمات IPTV / تلویزیون دیجیتال پشتیبانی می کنند و می توانند برای تماس های Voice over IP (VoIP) استفاده شوند. علاوه بر این، آنها همچنین دارای فایروال و قابلیت محافظت از رمز عبور برای دفاع در برابر تهدیدات بالقوه خارج از LAN هستند.

Wireless Access Point چیست؟

نقطه دسترسی بی سیم که به عنوان AP یا WAP بی سیم نیز شناخته می شود، مخفف یک ابزار سخت افزاری شبکه است که با پل زدن ترافیک از ایستگاه های بی سیم به شبکه LAN سیمی، قابلیت Wi-Fi را به شبکه سیمی موجود اضافه می کند. اکسس پوینت بی سیم می تواند به عنوان یک دستگاه مستقل عمل کند یا می تواند جزء یک روتر باشد.

به طور کلی، یک Access Point بی سیم به دستگاه هایی که اتصال Wi-Fi داخلی ندارند، امکان دسترسی به یک شبکه بی سیم را با کمک کابل اترنت می دهد. به این معنا که سیگنال های ارسال شده از یک روتر به یک نقطه دسترسی از سیمی به بی سیم تبدیل می شوند. علاوه بر این، یک WAP همچنین می تواند برای گسترش پوشش بی سیم شبکه موجود در صورت افزایش نیازهای دسترسی در آینده استفاده شود.

اکسس پوینت بی سیم در مقابل روتر، چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت روتر و اکسس پوینت

اکسس پوینت بی سیم و روتر بی سیم، هر دو از اتصال شبکه Wi-Fi پشتیبانی می کنند و نقش های مشابهی را انجام می دهند. بر این اساس سردرگمی به وجود می آید. تفاوت بین این دو در ادامه توضیح داده خواهد شد.

عملکرد

به طور کلی، اکثر روترهای بی سیم عملکرد یک AP بی سیم، یک روتر اترنت، یک فایروال اولیه و یک سوئیچ اترنت کوچک را ترکیب می کنند. در حالی که یک اکسس پوینت بی سیم معمولاً به عنوان یک جزء داخلی دستگاه هایی مانند روترها یا توسعه دهنده های شبکه Wi-Fi ارائه می شود. در یک کلام، روترهای بی سیم می توانند به عنوان نقاط دسترسی عمل کنند، اما همه نقاط دسترسی نمی توانند به عنوان روتر کار کنند.

بدون ابهام، یک روتر بی سیم، که نقش “هاب اترنت” را بازی می کند، با پیوند دادن و مدیریت تمام دستگاه های متصل به آن، به ایجاد یک شبکه محلی کمک می کند. با این حال، یک اکسس پوینت یک دستگاه فرعی در شبکه محلی است که فقط به شبکه ایجاد شده روتر دسترسی دارد. بنابراین، اگر مدیر شبکه هستید، می توانید از یک روتر بی سیم برای تغییر تنظیمات شبکه استفاده کنید، اما یک AP بی سیم به این قابلیت مجهز نیست.

اتصال و پوشش

روترها و AP بی سیم روش های اتصال متفاوتی دارند. معمولاً روتر بی‌سیم می‌تواند سیگنال‌های Wi-Fi را مستقیماً برای دستگاه‌ها ارائه دهد یا به یک سوئیچ PoE متصل شود که می‌تواند APهای بی‌سیم را برای گسترش پوشش Wi-Fi اضافه کند. در مقایسه با روترهای بی سیم، برخی از APهای بی سیم خانگی بدون عملکرد مسیریابی نمی توانند به مودم یا دروازه متصل شوند و در چنین شرایطی از روتر Wi-Fi به عنوان واسطه استفاده می شود.

گاهی اوقات اگر روتر بی سیم نتواند به منطقه تحت پوشش مورد انتظار دسترسی پیدا کند، سیگنال های Wi-Fi ضعیف و دارای نقاط مرده هستند. در عوض، می‌توان یک نقطه دسترسی بی‌سیم را در مکان‌هایی که شرایط شبکه بدی دارند، اضافه کرد و نقاط مرده را از بین برد و شبکه بی‌سیم را گسترش داد. برای شبکه های SMB، AP های بی سیم سازمانی باید با یک سوئیچ PoE متصل شوند و سپس به دروازه متصل شوند تا پوشش سیگنال بی سیم را گسترش دهند.

کاربرد

به طور معمول، روترهای بی‌سیم به منازل مسکونی، محیط‌های کاری و دفاتر یا سازمان‌های کوچک خدمات می‌دهند که می‌توانند بدون زحمت نیازهای دسترسی ثابت و متوسط را برآورده کنند. بدیهی است که این نوع روتر نمی تواند مقیاسی را برای منعکس کننده رشد صعودی نیازهای شبکه در آینده قابل پیش بینی ایجاد کند.

در مورد AP های بی سیم، بیشتر در شرکت ها و سازمان های متوسط تا بزرگ استفاده می شوند، بیش از یک AP بی سیم برای پشتیبانی از چندین کاربر درگیر هستند. برخلاف وضعیت قبلی، مدیران شبکه می‌توانند با افزایش تقاضا، APهای اضافی اضافه کنند تا منطقه فیزیکی وسیع‌تری را پوشش دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *