آرتیان

لوگو آرتیان

دیتا سنتر چیست

دیتا سنتر، تسهیلاتی است که عملیات و تجهیزات فناوری اطلاعات یک سازمان را به منظور ذخیره سازی، پردازش و انتشار داده ها و برنامه ها متمرکز می کند. از آنجایی که مراکز داده حیاتی ترین و اختصاصی ترین دارایی های یک سازمان را در خود جای داده اند، برای تداوم عملیات روزانه حیاتی هستند. در نتیجه امنیت و قابلیت اطمینان از اولویت های اصلی هر سازمانی است.

در گذشته، زیرساخت‌های مرکز داده، محیط‌های فیزیکی بسیار کنترل شده بودند، اما ابر عمومی از آن زمان این مدل را تغییر داده است. اکثر زیرساخت‌های مدرن از سرورهای فیزیکی درون محل به زیرساخت‌های مجازی تبدیل شده‌اند که از برنامه‌ها و بارهای کاری در محیط‌های چند ابری پشتیبانی می‌کنند. بارهای کاری برنامه ها در چندین مرکز داده و ابرهای خصوصی، عمومی و ترکیبی در حال حرکت است.

دیتاسنتر چیست

نقش مرکز داده

مراکز داده بخشی جدایی ناپذیر از سازمان هستند که برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی تجاری و ارائه خدماتی مانند:

  • ذخیره سازی، مدیریت، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
  • برنامه های بهره وری، مانند ایمیل
  • معاملات تجارت الکترونیک با حجم بالا
  • تقویت جوامع بازی آنلاین
  • کلان داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

استفاده می شود. امروزه بیش از 7 میلیون مرکز داده در سراسر جهان وجود دارد. عملاً هر کسب‌وکار و نهاد دولتی، مدل خود را می‌سازد و حفظ می‌کند یا به مدل‌های شخص دیگری یا هر دو دسترسی دارد.

انواع دیتا سنتر

دیتا سنتر سازمانی

اینها توسط شرکت‌ها برای نیازهای محاسباتی داخلی خود ساخته، مالکیت و استفاده می‌شوند. مراکز داده سازمانی به گونه ای سفارشی ساخته شده اند تا نیازهای سازمان های صاحب آنها را برآورده کنند و در محل مستقر هستند.

دیتا سنتر خدمات مدیریت شده

مراکز داده مدیریت شده توسط ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث مستقر، مدیریت و نظارت می شوند. شرکت ها مدل لیزینگ را انتخاب می کنند و می توانند با استفاده از یک پلت فرم خدمات مدیریت شده به ویژگی ها و عملکردهای مرکز داده دسترسی داشته باشند. این امر نیاز به خرید تجهیزات و زیرساخت ها را از بین می برد.

دیتا سنتر اجاره ای

مراکز داده اجاره ای به کسب و کارها این امکان را می دهد که فضایی را در یک مرکز فیزیکی خارج از محل که میزبان زیرساخت ها، از جمله منابع تغذیه، سرمایش و امنیت است، اجاره کنند. این کسب و کار اجزای خاص خود مانند سخت افزار محاسباتی و سرورها را ارائه و مدیریت می کند.

دیتا سنتر ابری

دیتا سنتر ابری

این یک تغییر خارج از محل یک مرکز داده است. مراکز داده مبتنی بر ابر، زیرساخت‌های میزبانی شده و اجاره‌ای را به مشاغل ارائه می‌دهند که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث مدیریت می‌شود و به مشتریان اجازه می‌دهد از طریق اینترنت به منابع دسترسی داشته باشند.

اجزای اصلی یک مرکز داده

معماری و الزامات مرکز داده می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مرکز داده که برای یک ارائه دهنده خدمات ابری مانند آمازون ساخته شده است، نیازهای زیرساختی بسیار متفاوتی نسبت به یک مرکز دولتی اختصاص داده شده برای ایمن سازی داده های طبقه بندی شده دارد.

صرف نظر از طبقه بندی، یک عملیات موثر از طریق سرمایه گذاری متعادل در تاسیسات و تجهیزات آن حاصل می شود. از آنجایی که مراکز داده، اغلب داده ها و برنامه های کاربردی مهم تجاری را در خود جای می دهند، امنیت مرکز داده مهم است. ضروری است که امکانات و تجهیزات در برابر متجاوزان و حملات سایبری ایمن باشند.

تسهیلات

فضای قابل استفاده در دسترس برای تجهیزات فناوری اطلاعات. فراهم کردن دسترسی شبانه روزی به اطلاعات، مراکز داده را به یکی از پرمصرف ترین امکانات جهان تبدیل می کند. طراحی برای بهینه سازی فضا و کنترل محیطی برای نگه داشتن تجهیزات در محدوده دما و رطوبت خاص هر دو مورد تاکید قرار گرفته است.

اجزای اصلی

تجهیزات و نرم افزار برای عملیات فناوری اطلاعات و ذخیره سازی داده ها و برنامه ها. اینها ممکن است شامل سیستم های ذخیره سازی باشد. سرورها؛ زیرساخت شبکه، مانند سوئیچ ها و روترها؛ و عناصر مختلف امنیت اطلاعات، مانند فایروال های نسل بعدی.

زیرساخت پشتیبانی

تجهیزاتی که به حفظ ایمن بالاترین دسترسی ممکن کمک می کند. موسسه Uptime چهار سطح از مراکز داده را تعریف کرده است که در دسترس بودن آنها از 99.671٪ تا 99.995٪ متغیر است. برخی از اجزای زیرساخت پشتیبانی عبارتند از:

منابع برق اضطراری (UPS)

بانک های باتری، ژنراتورها و منابع برق اضافی برخی از منابع تغذیه بدون وقفه هستند.

کنترل محیطی

بانک های باتری، ژنراتورها و منابع برق اضافی برخی از منابع تغذیه بدون وقفه هستند.

سیستم های امنیتی فیزیکی

بیومتریک و سیستم های نظارت تصویری.

کارکنان عملیات مرکز داده

پرسنلی که برای نظارت بر عملیات و نگهداری تجهیزات فناوری اطلاعات و زیرساخت در شبانه روز در دسترس هستند.

تعریف دیتا سنتر مدرن

مراکز داده در سال های اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته اند زیرا نیازهای IT سازمانی همچنان به سمت خدمات درخواستی حرکت می کند. مرکز داده مدرن جایی است که حجم کاری شما در آن قرار دارد.

برای پشتیبانی از این سطح کشش و تحرک برنامه، شرکت ها مراکز داده خود را با معماری مدرن تغییر می دهند. یک مرکز داده مدرن متکی به مجازی سازی، ابر و شبکه های نرم افزاری تعریف شده برای ارائه بارهای کاری برنامه در همه جا است. این شامل مراکز داده فیزیکی و محیط های چند ابری و ترکیبی می شود.

یک زیرساخت مدرن به سازمان شما اجازه می دهد تا به خدمات ابری گسترش یابد. این تکامل مقیاس‌پذیری انعطاف‌پذیر برای افزایش تقاضای شبکه، ذخیره‌سازی و محاسبه را ممکن می‌سازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *