آرتیان

لوگو آرتیان

اکسس پوینت چیست و چگونه کار می کند

برای استفاده از اینترنت می توانیم از دستگاه های مختلفی استفاده کنیم. به طور معمول، ما مستقیماً به روتر متصل می‌شویم، اما می‌توانیم از نقطه دسترسی دیگری استفاده کنیم. به عنوان مثال، روتر دیگری که با کابل اترنت به نقطه اصلی متصل است و می تواند سیگنال بی سیم را در مکانی دیگر ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه اکسس پوینت چیست  (Access Point) و چگونه کار می کند صحبت کنیم.

اکسس پوینت چیست 

اکسس پوینت دستگاهی است که قرار است به روتر متصل شود تا اتصال را به جای دیگری ارائه دهد. اساساً نقطه دومی را ایجاد می کند که می توانیم از رایانه های دیگر به آن وصل شویم. لازم به ذکر است که از طریق کابل و نه از طریق Wi-Fi به روتر یا دستگاه اصلی متصل می شود. به این ترتیب سرعت و ثبات اتصال را حفظ می کند.

با این نوع دستگاه ما قادر خواهیم بود حضور اتصال اینترنت را به سایر مناطق گسترش دهیم. اگر تجهیزات دیگر را از طریق Wi-Fi وصل کنیم، روتر می تواند منطقه خاصی را پوشش دهد. با این حال، به محض اینکه چند ده متر دورتر می شویم، سیگنال شروع به افت می کند تا زمانی که به نقطه ای می رسیم که سرعت بسیار محدود است یا حتی اتصال را از دست می دهیم.

کاری که اکسس پوینت انجام می دهد این است که گویی پسوند خود روتر است. از طریق کابل اترنت به آن متصل می شود و به این ترتیب این امکان را می دهد که اتصال بدون از دست دادن به منطقه دیگری برسد. این می تواند سیگنال Wi-Fi را به گونه ای که گویی در کنار روتر هستید منتشر کند، حتی اگر واقعاً در منطقه ای دورتر باشید.

چرا و کجا از اکسس پوینت وایرلس استفاده می شود

کاربرد اصلی اکسس پوینت این است که بتواند یک اتصال پایدار را در مکان های مختلف و نه فقط در جایی که روتر قرار دارد ارائه دهد. به عنوان مثال، در یک فضای عمومی بزرگ، یک ساختمان چند طبقه یا جایی که ممکن است موانع زیادی وجود داشته باشد که مانع از رسیدن سیگنال به درستی شود. در ادامه قصد داریم مکان های اصلی را که معمولاً اکسس پوینت ها در آنجا نصب می شوند، ببینیم.

دفاتر

اولین جایی که نصب اکسس پوینت در آن بسیار رایج است، دفاتر یک شرکت است. سازمانی را در نظر بگیرید که بخش‌های مختلفی دارد: اداری، فروش، سازمانی… در هر یک از اتاق‌ها باید اتصال اینترنتی داشته باشند که به درستی کار می‌کند.

برای مثال، یکی از گزینه‌ها نصب تکرارکننده‌های Wi-Fi است. با این حال، از دست دادن سیگنال می تواند باعث عدم اتصال صحیح کامپیوتر و بروز مشکلات شود. اینجاست که یک Access Point وارد عمل می شود. آنها می توانند آن را از طریق کابل اترنت مستقیماً به روتر متصل کرده و اتصال را دریافت کنند تا سایر دستگاه ها بتوانند به آن متصل شوند.

ساختمان های بزرگ

چیزی مشابه با یک ساختمان بزرگ اتفاق می افتد. مثلاً فروشگاهی را در نظر بگیرید که چندین طبقه دارد. برای اینکه هر یک از این طبقات ارتباط اینترنتی خوبی در اختیار مشتریان و کارگران قرار دهد، یک ایده خوب این است که نقاط دسترسی را نصب کنید. بنابراین ما می توانیم بدون مشکل و با عملکرد بهینه به هم متصل شویم.

استفاده از اکسس پوینت در هتل ها

هتل ها

در هتل ها نیز بسیار رایج است که نقاط دسترسی مختلفی (حداقل یک در هر طبقه) برای اتصال وجود دارد. اما اگر یک ساختمان بزرگ باشد ممکن است در هر یک از آنها چندین ساختمان وجود داشته باشد. به این ترتیب مشتریان می توانند به اینترنت متصل شوند و بدون وقفه به سرعت خوبی دست پیدا کنند.

تمام این نقاط دسترسی به روتر اصلی متصل خواهند شد. باید در نظر داشت که این نوع دستگاه می تواند ده ها اتصال همزمان را مدیریت کند، بنابراین بسیاری از کلاینت ها می توانند به طور همزمان بدون مشکل متصل شوند، چیزی که با تکرار کننده وای فای که محدودتر است اتفاق نمی افتد.

محل زندگی

معمول نیست، اما امکان نصب Access Point در خانه نیز وجود دارد. با این حال، رایج ترین آن انتخاب یک تکرار کننده Wi-Fi یا دستگاه های PLC است. مسافتی که باید طی شود کمتر خواهد بود و همچنین تعداد کاربرانی که همزمان متصل می شوند و مشکلات کمتری وجود خواهد داشت.

اما بله، اکسس پوینت ها نیز می توانند در خانه مفید باشند. به عنوان مثال در خانه ای که دو طبقه است، برای حفظ یک اتصال قابل قبول و اینکه سرعت پایین نیاید گزینه خوبی است. جایگزینی برای استفاده از تکرار کننده ها یا تقویت کننده های Wi-Fi.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *