آرتیان

لوگو آرتیان

زیرساخت شبکه چیست؟

شبکه شما در قلب کسب و کار شما قرار دارد. اما برای اینکه آن به درستی کار کند، به پشتیبانی مناسب در قالب یک زیرساخت شبکه موثر نیاز دارد. زیرساخت شبکه چیست؟ و چگونه می توانید مطمئن شوید که بیشترین بهره را از آن می برید؟

در این عصر دیجیتال، چابکی و بهره وری یک سازمان به چیزی بیش از کارکنان سخت کوش و تیم های بزرگ بستگی دارد. عملیات روان نیز به یک زیرساخت شبکه قوی، تمیز و ایمن نیاز دارد. بدون زیرساخت شبکه مناسب، ممکن است تجربه کاربری ضعیف و مشکلات امنیتی را تجربه کنید که می تواند بر بهره وری کارمندان تأثیر بگذارد، برای شما هزینه داشته باشد و به برند شما آسیب برساند.

به این ترتیب، بسیار مهم است که مدیران کسب و کار اهمیت زیرساخت شبکه را درک کنند و از چالش ها و فرصت هایی که ارائه می دهد آگاه باشند. با داشتن این دانش و ابزارهای مناسب، اولین گام‌ها را برای اطمینان از بهره‌وری بهینه و کمک به سازمان خود در حفظ اوج عملکرد برمی‌دارید.

زیرساخت شبکه چیست

زیرساخت شبکه چیست؟

زیرساخت شبکه به تمام منابع موجود در یک شبکه اطلاق می شود که اتصال، مدیریت، عملیات تجاری و ارتباطات شبکه یا اینترنت را ممکن و شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار، سیستم‌ها و دستگاه‌ها است و محاسبات و ارتباط بین کاربران، خدمات، برنامه‌ها و فرآیندها را امکان‌پذیر می‌سازد. همه چیزهایی که در شبکه دخیل هستند، از سرورها گرفته تا روترهای بی سیم، در کنار هم قرار می گیرند تا زیرساخت شبکه یک سیستم را تشکیل دهند. زیرساخت شبکه ارتباط و خدمات مؤثر بین کاربران، برنامه‌ها، خدمات، دستگاه‌ها و غیره را امکان‌پذیر می‌سازد.

چالش های اصلی پیرامون زیرساخت شبکه چیست؟

تعدادی از چالش ها در رابطه با اجرای یک مدل زیرساخت شبکه وجود دارد. سه چالش اصلی زیرساخت شبکه عبارتند از:

1. تمرکز ترافیک

در یک سازمان، اغلب چندین زیرشبکه و مکان یا سایت های مختلف وجود دارد. بدون یک هاب متمرکز، دید شبکه، نظارت و مدیریت می تواند تقریبا غیرممکن شود. بسیاری از شرکت‌ها از راه‌حل‌های زیرساخت شبکه برای متمرکز کردن ترافیک به منظور درک بهتر و نظارت بر داده‌هایی که از شبکه‌هایشان عبور می‌کنند، استفاده می‌کنند. این وضعیت امنیتی شما را بهبود می بخشد و به تیم های عملیات شبکه کمک می کند تا مشکلات عملکرد را برطرف کنند.

2.مدیریت داده های تکراری

در برخی موارد، داده های تکراری می توانند 50 تا 66 درصد از ترافیک شبکه را تشکیل دهند. حذف داده ها بسیار مهم است، به خصوص زمانی که صحبت از اثربخشی راه حل های امنیت شبکه می شود. اگر راه‌حل‌های امنیتی داده‌های تکراری بیش از حد دریافت کنند، می‌توانند سرعت آن‌ها را کاهش داده و در شناسایی تهدیدها مؤثر نباشند.

3. ارسال داده های مناسب به ابزار مناسب

بسیاری از سازمان ها از ابزارها و فروشندگان مختلف امنیت سایبری استفاده می کنند. بسیاری از ارائه دهندگان امنیتی معمولاً بر اساس مقدار داده ای که برای پردازش نیاز دارند، هزینه دریافت می کنند. به این ترتیب، ارسال نوع مناسب داده به ابزار مناسب یک جنبه حیاتی از شبکه زیرساخت است. ارسال داده ها از منابع مختلف به یک ابزار می تواند ناکارآمد و پرهزینه باشد، به خصوص اگر یک ابزار برای یک نوع داده و ابزار دیگر برای نوع دیگر مناسب تر باشد.

چه عناصری زیرساخت شبکه را تشکیل می دهند؟

کابل کشی ساختاری

کابل کشی ساختاریافته ارتباطات عملکردهای مختلفی را که قرار است مورد استفاده قرار گیرد یکپارچه می کند. بنابراین، یک عنصر ضروری برای عملکرد زیرساخت است. وگرنه ممکن نبود

تامین برق تجهیزات ارتباطی

منبع تغذیه تجهیزات ارتباطی یکی دیگر از نکات ضروری است. بیهوده نیست، بدون دوشاخه های استراتژیک متصل به برق، کار برای مدت طولانی غیرممکن است. جای تعجب نیست که باتری ها تمام می شوند.

UPS: منبع تغذیه بدون وقفه

UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) برای کار در شرایط افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ طراحی شده است. به این ترتیب امکان اقدام مستمر در مواجهه با حوادث مختلف امکان پذیر خواهد بود.

سیستم امنیتی و کنترلی

سیستم امنیتی و کنترلی برای جلوگیری از حوادثی که باعث ایجاد خطر می شود خدمت می کند. ایده این است که می توان آن را به صورت مرکزی کنترل کرد، از این رو بررسی ساده است. حقیقت این است که امروزه این نکته اهمیت تعیین کننده ای پیدا کرده است.

مرکز ارتباطات

مرکز ارتباطات نقش یک گره یا هسته را برای انتقال آنها و اطمینان از اتصال ایفا می کند. بدیهی است که بدون وجود مرکز امکان کار نیز وجود نخواهد داشت.

الکترونیک شبکه

الکترونیک شبکه نیز مهم است، زیرا در مورد دانستن بهترین زیرساخت برای هر مورد است. باید فکر کنید که این قسمت وظیفه اتصال کامپیوترها و تجهیزات جانبی معمولا از طریق روترها را بر عهده دارد. بر کسی پوشیده نیست که به لطف توسعه فناوری های وای فای، این عنصر بیشتر استفاده می شود.

رایج ترین انواع زیرساخت های شبکه کدامند؟

انواع خاصی از زیرساخت های شبکه بسته به وسعت آن یا دستگاه های متصل وجود دارد.

شبکه شخصی (PAN)

این ساده ترین زیرساخت است و همانطور که از نام آن پیداست برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است. در اصل، از یک سیم کشی ساده از چند دستگاه متصل به یکدیگر در چند متری تشکیل شده است. این مدل شبکه اینترنت اولیه در دهه 1990 بود.

شبکه محلی (LAN)

این نوع شبکه برای اتصال چندین دستگاه مجزا در یک فضای خاص استفاده می شود. LAN یک جایگزین رایج برای دفاتر یا خانه های کوچک است.

شبکه جهانی (GAN)

شبکه جهانی شبکه ها، اینترنت، نمونه ای از شبکه های بدون مرکز ثابت است. و دقیقاً این رازی است که همه می توانند با موفقیت از آن استفاده کنند.

شبکه متروپولیتن (MAN)

شبکه شهری برای پوشش یک منطقه تقریبی یک شهرداری استفاده می شود. در این حالت کاری که انجام می شود سیم کشی تمام خانه ها با دو باس یک طرفه برای انتقال داده است.

شبکه گسترده (WAN)

این نوع شبکه برای کارهای اداری بدون مرکز ثابت طراحی شده است. پوشاندن یک فضای بزرگ و چندین دستگاه ضروری است تا معمولاً از اتصال کابل ماهواره ای یا فیبر نوری استفاده شود.

شبکه محلی بی سیم (WLAN)

این یک شبکه بی سیم ساده است که برای اتصال به اینترنت و همچنین برای استفاده از راه دور از وسایل کوچک استفاده می شود. بنابراین امروزه وزن مهمی در اکثر خانه ها دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *