آرتیان

لوگو آرتیان

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت چیست؟ تین کلاینت یک دستگاه محاسباتی است که خدمات و نرم افزارها را از یک سرور متمرکز اجرا می کند. اکثر مردم با کامپیوترهای رومیزی آشنا هستند، جایی که نرم افزار روی یک درایو محلی نصب می شود و یک سیستم عامل، نرم افزار و تعامل آن با سخت افزار محلی را کنترل می کند. با تین کلاینت، تنها مانیتور، کارت شبکه، ماوس و صفحه کلید در دسترس کاربر نهایی است و سایر سخت افزارها و خدمات در شبکه اجرا می شوند.

به طور معمول تین کلاینت ها به شکل دستگاه های محاسباتی کم هزینه ای می باشند که به شدت به یک سرور برای محاسبه متکی هستند. این اصطلاح همچنین می تواند برنامه های کاربردی نرم افزاری را توصیف کند که از مدل سرویس گیرنده-سرور استفاده می کنند که در آن سرور تمام پردازش ها را انجام می دهد.

کارمندان مشاغل، پرسنل فناوری اطلاعات و محیط‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها یا ادارات دولتی ممکن است از تین کلاینت‌ها به دلیل سطح امنیت، مقیاس‌پذیری و مدیریت آن‌ها استفاده کنند.

تین کلاینت ها از طریق اتصال به یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور کار می کنند. سرور معمولاً داده هایی مانند برنامه ها و حافظه را ذخیره می کند. در اصل، محیط دسکتاپ بر روی یک سرور نگهداری می شود. تین کلاینت ها در سمت سرور مدیریت می شوند و زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) دارند. تین کلاینت ها و سایر دستگاه های ناب برای محاسبات کامل به اتصال شبکه ثابت به سرور مرکزی متکی هستند و پردازش زیادی روی خود سخت افزار انجام نمی دهند.

این اصطلاح از این واقعیت ناشی می شود که رایانه های کوچک در شبکه ها تمایل دارند مشتری باشند نه سرور. هدف این است که قابلیت‌های تین کلاینت‌ها را فقط به برنامه‌های ضروری محدود کنیم، بنابراین آنها تمایل دارند خریداری شوند و از نظر برنامه‌های کلاینت که شامل می‌شوند، «نازک» باقی بمانند. تین کلاینت ها می توانند رایانه های شخصی، کروم بوک یا دستگاه های تلفن همراه باشند.

تین کلاینت چیست

مزایای تین کلاینت

سازمان هایی که به سمت یک محیط تین کلاینت حرکت می کنند مزایای متعددی را ارائه می دهند. بیشتر مزایا بر سازمان‌های بزرگ سازمانی تأثیر می‌گذارد، جایی که تأمین رایانه‌های رومیزی برای کارمندان، بخش زیادی از بودجه فناوری اطلاعات را از بین می‌برد. هزینه‌های استقرار رایانه‌های رومیزی جدید برای هر کارمند جدید می‌تواند برای یک سازمان بزرگ میلیون‌ها نفر باشد. محاسبات Thin Client بسیاری از سربار لازم برای دسکتاپ ها، از جمله هزینه های پشتیبانی IT، قطعات جایگزین، ارتقاء و بازیافت را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: مزایای تین کلاینت

موارد استفاده Thin Client

تینکلاینت در یک کسب و کار کوچک، ممکن است سودمند نباشد زیرا باید کارکنان مناسبی برای پشتیبانی از سیستم وجود داشته باشد و هر کارمند فناوری اطلاعات با محیط های کاری مجازی سازی شده آشنا نیست. بهترین مورد استفاده سازمانی با نیروی کار زیاد است که بسیاری از آنها در خانه کار می کنند و کارمندان به چندین دفتر سفر می کنند. اگر سازمان دارای یک ساختمان اداری بزرگ است که در آن بخش ها در طبقات مختلف یا ساختمان های جداگانه قرار دارند، یک محیط تین کلاینت نیز می تواند مفید باشد.

با دستگاه های محاسباتی تین کلاینت که در سراسر دفاتر پراکنده شده اند، یک کارمند می تواند به سادگی از هر دستگاهی وارد سیستم شده و به دسکتاپ مجازی خود دسترسی پیدا کند. محیط‌های VDI نیاز به اتاقک‌ها یا دفاتر اختصاص‌یافته را از بین می‌برند و به کارمندان اجازه می‌دهند از هر کجای ساختمان کار کنند. IT سربار کمی برای استقرار ماشین‌های جدید دارد، زیرا اکثر آن‌ها با تنظیمات کمی مورد نیاز هستند.

به دلایل مختلفی می توان تین کلاینت ها را به کارمندان در سراسر صنایع داد. آنها را می توان برای جایگزینی رایانه ها و کمک به دسترسی به دسکتاپ مجازی یا برنامه های مجازی استفاده کرد. به طور کلی استفاده از تین کلاینت مقرون به صرفه تر در مقایسه با کامپیوتری است که تمام پردازش ها به صورت محلی انجام می شود. به این دلیل که نیاز به جدید یا قدرتمند یودن تین کلاینت ها وجود ندارد، با توجه به اینکه بیشتر پردازش ها در سمت سرور انجام می شود.

از تین کلاینت ها می توان در محیط های راه دور نیز استفاده کرد، بنابراین کاربران نیازی به نگرانی در مورد تعمیر رایانه شخصی خود ندارند. اگر دستگاه نقطه پایانی بیشتر داده‌های خود را از سرور دانلود می‌کند، بخش‌های متحرک کمتری در سمت کلاینت وجود دارد که نگران آن باشید. علاوه بر این، سازمان‌هایی که به دستگاه‌های نقطه پایانی برای ایمن‌تر شدن نیاز دارند، ممکن است تین کلاینت‌ها را نسبت به معماری‌های دیگر انتخاب کنند.

تین کلاینت ها هنوز ممکن است در هر شرایطی بهترین انتخاب نباشند. به عنوان مثال، کاربران باید در محیطی باشند که در آن اتصال شبکه قوی و پایداری داشته باشند. برنامه های فشرده می توانند کند اجرا شوند، زیرا ممکن است چندین نفر به طور همزمان به شبکه دسترسی داشته باشند. بنابراین، تین کلاینت‌ها بیشتر به سازمان‌هایی توصیه می‌شوند که از برنامه‌های کاربردی کمتر استفاده می‌کنند و زیرساخت‌های back-end برای پشتیبانی از نیازهای هر تین کلاینت دارند.

معماری Thin Client

با استفاده از معماری مبتنی بر محاسبات ابری، یک سرور در یک مرکز داده، بار پردازش چندین کلاینت را بر عهده خواهد گرفت. سخت‌افزار و نرم‌افزار کلاینت نسبتاً سبک نگه داشته می‌شوند، زیرا دستگاه فقط باید از کلاینت ها برای برنامه‌های ضروری استفاده کند. این همچنین به این معنی است که نیاز به راه اندازی یا مدیریت در سمت مشتری کاهش می یابد. دارایی های کاربر و وظایف بازیابی اطلاعات نیز برای دید و مقیاس پذیری بهتر متمرکز هستند.

با حفظ وزن تا حد امکان سمت کلاینت، سرور مرکزی بیشتر بار پردازشی را بر عهده خواهد گرفت. از آنجایی که بیشتر داده ها در سرور مرکزی نگهداری می شوند، بیشتر تمرکز در امنیت بر روی ایمن سازی سرور مرکزی است. دارایی های حیاتی فناوری اطلاعات نیز به منظور استفاده بهتر و تخصیص منابع متمرکز می شوند. منابعی که سرور مرکزی مدیریت می کند شامل حافظه و استفاده از هسته های پردازنده است.

تین کلاینت ها چگونه کار می کنند؟

تین کلاینت ها می توانند در یک سرویس ترمینال مشترک، مجازی سازی دسکتاپ یا در یک رویکرد مبتنی بر مرورگر کار کنند. در یک سرویس پایانه مشترک، همه کلاینت ها یک سیستم عامل و برنامه های کاربردی مبتنی بر سرور را به اشتراک می گذارند.

با مجازی سازی دسکتاپ، هر دسکتاپ یک ماشین مجازی است که از یک سرور مرکزی پارتیشن بندی شده است. این روش ایجاد تین کلاینت ها منابع پارتیشن سرور مرکزی را به کلاینت های مناسب خواهد داشت. حتی اگر سیستم عامل و برنامه ها در این مثال منابع مشترکی ندارند، هنوز در سرور مرکزی ذخیره می شوند.

رویکرد مبتنی بر مرورگر با یک سیستم کلاینت نازک معمولی متفاوت است، زیرا کلاینت دارای عملکردهایی است که از داخل یک مرورگر وب به جای سرور مرکزی اجرا می شوند. پردازش داده ها بر روی تین کلاینت انجام می شود. این فرم بر بازیابی نرم افزار و داده هایی که در شبکه نگهداری می شوند تمرکز دارد.

اگرچه این رویکردها متفاوت هستند، به طور کلی، هدف این است که سخت‌افزار و نرم‌افزار کلاینت را تا حد امکان سبک نگه دارید. سخت افزار کلاینت به طور کلی دارای پردازنده های کم انرژی، سطوح پایین رم، فضای HDD است و در مقایسه با یک کامپیوتر معمولی، عملکرد پایین تری را ارائه می دهد. برای راه‌اندازی دستگاه و اتصال به سرور به حداقل توان پردازشی نیاز است. تین کلاینت ها به گونه ای طراحی شده اند که به یک سرور مرکزی قدرتمندتر متصل شوند. حتی اگر کلاینت آنقدر قدرتمند نیست، کاربران همچنان با آن تعامل خواهند داشت که گویی یک دستگاه محاسباتی معمولی است.

نرم افزار سمت کلاینت باید یک سیستم عامل و نرم افزاری باشد که به دستگاه امکان اتصال سرور مرکزی را می دهد. در حالت ایده آل، هنگامی که تین کلاینت روشن می شود، دستگاه باید آدرس IP را دریافت کند و با استفاده از یک پروتکل یا نرم افزار دیگری به سرور متصل شود. سپس کاربر می تواند وارد سرور شده و به منابع سرور دسترسی داشته باشد.

سرور مرکزی که هر تین کلاینت به آن متصل می شود باید به اندازه کافی پیشرفته باشد تا بتواند چندین جلسه کلاینت را به طور همزمان مدیریت کند و باید برای جلوگیری از قطعی ها و تنگناها آماده باشد. سرور باید بتواند به طور مداوم به هر کلاینت متصل شود تا اطمینان حاصل شود که هر کلاینت می تواند به کار خود ادامه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *